Podejmowanie Decyzji

Podejmowanie Decyzji

Podejmowanie decyzji, jako zagadnienie interdyscyplinarne dotyczy nas z wielu powodów. Czy chodzi o edukację, czy o nową pracę, o miłość na całe życie, o strategię inwestowania… przykładów można by wyliczać bez końca. Z tego względu, sztuka właściwego podejmowania decyzji jest zarówno pożądana, jak i nieosiągalna, bo ideał oznaczałby całkowite proroctwo.τεστοστερόνη συμπλήρωμα

Proste decyzje wymagają najczęściej krótkiego i konkretnego procesu podejmowania decyzji. Prosta sprawa. Jednak istnieje wiele wyborów, które od decydenta wymagają nieco więcej, niż tylko umysłowej sprawności. Trudne decyzje mają w sobie zwykle takie cechy, jak:drivelan beredning

niepewność (nie potrafisz przewidzieć choćby finalnego efektu Twoich decyzji)formexplode kompozīcija

złożoność (istnieje wiele dróg, metod i narzędzi, a także zaangażowanych osób)formexplode kompozīcija

wysokie ryzyko (istnieje możliwość, że coś pójdzie nie po Twojej myśli)formexplode kompozīcija

alternatywne warianty (zawsze możesz podjąć inne zasoby, wykorzystać inne metody)

wątki interpersonalne (nie da się przewidzieć wszystkich ludzkich zachowań)

Z tego względu podejmowanie decyzji w przypadku skomplikowanych przykładów to praca systemowa, do której najlepiej opracować szczegółowy plan procesu. W wielkich korporacjach, takich jak Coca Cola, McDonalds czy British Airways podejmowanie decyzji jest już kwestią tradycji, lecz nadal projekty marketingowe czy wdrożenia zakładają ogromne nakłady twórcze wielu zespołów.

Na potrzeby Twoich mikro-decyzji, choć z pewnością ważnych z Twojego punktu widzenia, chciałbym zaprezentować Ci ścieżkę procesu podejmowania decyzji, która pomogła już wielu ludziom i może pomóc także Tobie, jeśli dostosujesz ją do swoich wymagań i sytuacji problemowych.

Przede wszystkim badamy tutaj podejście do podejmowania decyzji, co już samo w sobie jest dość prorocze. Aby osiągnąć sukces musisz jednak po trosze stać się wizjonerem, by przewidzieć pewne efekty działań Twoich, lub Twojej firmy. To trochę jak z planowaniem ślubu, jeśli wypiszesz na kartce wszystkich swoich znajomych i rodzinę, istnieje prawdopodobieństwo, że nikogo nie pominiesz przy wypisywaniu zaproszeń.

PROCES

Zacznijmy od spisu treści. Zorganizowany proces podejmowania decyzji posiada w sobie 6 kroków:

Stwórz kreatywne środowisko.

Wykreuj dobre alternatywy.

Zbadaj te alternatywy.

Wybierz najlepszą z opcji.

Sprawdź swój wybór.

Zakomunikuj swój wybór i podejmij działania.

Wszystko jasne? Opiszę tak dla pewności każdy z tych kroków bardziej szczegółowo.

STWÓRZ KREATYWNE ŚRODOWISKO

Określ cel.

Musisz wiedzieć, dokąd zmierzasz, by tam dojść. Określ dokładnie swoje zamiary, zapisz cechy pożądanej sytuacji i wskaż, co zyskujesz, osiągając upragnione zwycięstwo.

Określ sposób wdrożenia.

To, w jaki sposób chcesz osiągnąć cel, może znacząco wpłynąć na cały proces decyzyjny. Wyraxnie nakreśl sposób wdrożenia swoich planów.

Szefuj, ale nie wskazuj.

Stwórz zgrany zespół. Zapraszaj do dyskusji i aktywnie słuchaj swoich rozmówców, ale nie pozwalaj na początkową jednomyślność. Zwykle potrzeba kilku chwil, by mózg logicznie przeanalizował wszystkie propozycje.

Zadawaj pytania otwarte, kieruj na cel.

Pamiętaj o tym, że tworzenie grupy decydentów ma swoje plusy i minusy. Możesz zostać jednorodnym organizmem decyzyjnym, lecz włączając innych do dyskusji możesz rozwinąć skrzydła i otrzymać ciekawe informacje zwrotne.

WYKREUJ DOBRE ALTERNATYWY

Dlaczego wspominam tutaj o kreowaniu? Bo to esencja planowania. Nigdy nie wiesz, jak Twoje plany i marzenia zadziałają w rzeczywistości, gdyż ustalasz je zanim to się stanie. Jesteś prorokiem i tylko abstrakcyjnie możesz określać kształty, kolory, wielkości, sumy itp.

Użyj własnej i grupowej kreatywności. Doprowadź do burzy mózgów lub burzy myśli. Pamiętaj, dopiero dwudziesta propozycja wskazuje na różnorodność opcji, a czasem nawet i więcej.

Jeśli trzeba, dziel swoją drużynę na mniejsze grupy, pozwól, by zespoły 2-3 osobowe uzgodniły choć jeden element procesu i przedstawiły swoje propozycje.

Ciekawym sposobem kreowania alternatyw jest przeramowanie treści i przeramowanie kontekstu. Aby przeramować treść, wystarczy, że w warunki (środowisko) pracy wrzucisz całkowicie inny projekt, lub zaproponujesz dane, które mogą nawet wydawać się absurdalne. Pracując nad abstrakcją często łatwiej jest odsunąć subiektywne ograniczenia.

Przeramowanie kontekstu polega na tym, iż do aktualnych informacji zmieniasz np. cel, lub specyfikę zadania. Opracowując plan zabudowy kuchni możesz wskazać, iż kuchnia będzie w garażu, dlatego inaczej rozplanujesz położenie mebli. Sprawdź tę metodę, pozwala zupełnie inaczej spojrzeć na utarty schemat.

ZBADAJ ALTERNATYWY

Aby przeanalizować warianty decyzyjne możesz np. użyć macierzy, w której swobodnie określisz, np. w sposób procentowy, korzyść z każdej decyzji dla Ciebie lub Twojej organizacji. Zarządzanie wariantami w sposób przestrzenny zwraca uwagę na możliwość ich „kształtowania i dopasowywania”.

Możesz także użyć metody Sześciu Myślących Kapeluszy (E. de Bono). Jeśli pamiętasz opisywane przeze mnie przeramowanie treści i kontekstu, tutaj masz podobną sytuację, gdy przeramowujesz twórcę, czyli siebie. Załóż po kolei każdy z poniższych kapeluszy:

Biały – przeanalizuj swoje zasoby, doświadczenie, wiedzę, którą posiadasz. Dowiedz się, co możesz najlepszego wyciągnąć z przeszłości Twojej lub Twojej firmy/marki.

Czerwony – wciel się w rolę krytykującego. Zwymyślaj błędy i niedopatrzenia – wyszukaj luk i niedopowiedzeń. Zastanów się, do czego mógłby się przyczepić ktoś z kontroli.

Czarny – zakładając czarny kapelusz przemyśl możliwe, czarne scenariusze. A co jeśli nie wyjdzie? Co złego może się stać, które z wariantów zakładają wysokie ryzyko, lub duże straty?

Żółty – tutaj wskaż dobre, pozytywne aspekty wszystkich wariantów. Wykaż, co dobrego może się stać, gdy podejmiesz jedną lub drugą decyzję, na jaki sukces możesz liczyć?

Zielony – zakładając zielony kapelusz stajesz się myślicielem. Wymyślaj, baw się abstrakcją i próbuj – wszystkie chwyty dozwolone, byle do celu. Obudź swoją kreatywność.

Niebieski – znajdź awaryjne rozwiązanie, pomyśl nad strategią ratunkową dla swoich decyzji. Czy uda się znaleźć środki, ludzi czy narzędzia do uratowania sytuacji?